loading...
تاریخ ایران
تاریخ بازدید : 143 یکشنبه 05 خرداد 1392 نظرات (0)

آيا می دانيد :اولين سيستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت 40 سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتﻦ مستمری دائم را کورش کبير در ايران پايه گذاری کرد.

آيا می دانيد :کمبوجبه فرزند کورش بدليل کشته شدن 12 ايرانی در مصر و اينکه فرعون مصر به جای عذر خواهی از ايرانيان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود ، با 250 هزار سرباز ايرانی در روز 42 از آغاز بهار 525 قبل از ميﻼد به مصر حمله کرد و کل مصر را تصرف کرد و به دليل آمدن قحطی در مصر مقداری بسيار زيادی غله وارد مصر کرد .اکنون در مصر يک نقاشی ديواری وجود دارد که کمبوجيه را در حال احترام به خدايان مصر نشان می دهد .او به هيچ وجه دين ايران را به آنان تحميل نکرد و بی احترامی به آنان ننمود .
آيا ﻣﯽدانيد :داريوش کبير با شور و مشورت تمام بزرگان ايالت های ايران که در پاسارگاد جمع شده بودند به پادشاهی برگزيده شد و در بهار 520 قبل از ميﻼد تاج شاهنشاهی ايران را بر سر نهاد و برای همين مناسبت 2 نوع سکه طرح دار با نام داريک )طﻼ (و سيکو )نقره ( را در اختيار مردم قرار داد که بعدها رايج ترين پولهای جهان ﺷﺪ .
آيا می دانيد :داريوش کبير طرح تعلميات عمومی و سوادآموزی را اجباری و به صورت کامﻼ رايگان بنيان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بايست خواندن و نوشتن بدانند که به همين مناسبت خط آرامی يا فنيقی را جايگزين خط ميخی کرد که بعدها خط پهلوی نام گرفت .
آيا می دانيد :داريوش در پايئز و زمستان 518 - 519 قبل از ميﻼد نقشه ساخت پرسپوليس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندين تن از معماران مصری بروی کاغد آورد .
آيا می دانيد :کورش بعد از تصرف بابل 25 هزار يهودی برده را که در آن شهر بر زير يوق بردگی شاه بابل بودند آزاد کرد . آيا می دانيد :داريوش در سال دهم پادشاهی خود شاهراه بزرگ کورش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسيا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چين می رفت که بعدها جاده ابريشم نام گرفت .
آيا می دانيد :اولين بار پرسپوليس به دستور داريوش کبير به صورت ماکت ساخته شد تا از بزرگتري ن کاخ آسيا شبيهسازی شده باشد و فقط ساخت ماکت کاخ پرسپوليس 3 سال طول کشيد و کل ساخت کاخ 80 سال به طول انجاميد .
آيا می دانيد :داريوش برای ساخت کاخ پرسپوليس که نمايشگاه هنر آسيا بوده 25 هزار کارگر را به صورت 10 ساعت در تابستان و 8 ساعت در زمستان به کار گماشته بود و به هر استادکار هر 5 روز يک بار يک سکه طﻼ )داريک ( ﻣﯽداده و به هر خانواده از کارگران به غير از مزد آنها روزانه 250 گرم گوشت همراه با روغن، کره، عسل و پنير میداده است و آنهﺎ هر 10 روز يک بار استراحت داشتند .
آيا ﻣﯽدانيد :داريوش در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بيش از نيم ميليون طﻼ مزد ﻣﯽداده است که به گفته مورخان گرانترين کاخ دنيا محسوب می شده .اين در حالی است که در همان زمان در مصر کارگران به بيگاری مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد که با شلاق نيز همراه بوده است .
آيا می دانيد :تقويم کنونی )ماه 30 روز (به دستور داريوش پايه گذاری شد و او هيئتی را برای اصلاح تقويم ايران به رياست دانشمند بابلی »دنی تون «بسيج کرده بود .بر طبق تقويم جديد داريوش روز اول و پانزدهم ماه تعطيل ﺑﻮده و در طول سال دارای 5 عيد مذهبی و 31 روز تعطيلی رسمی که يکی از آنها نوروز و ديگری سوگ سياوش بوده است .

آيا می دانيد :داريوش پادگان و نظام وظيفه را در ايران پايه گذاری کرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه و چه فرزند وزير بايد به خدمت بروند و تعليمات نظامی ببينند تا بتوانند از سرزمين پارس دفاع ﮐﻨﻨﺪ .

آيا می دانيد :داريوش برای اولين بار در ايران وزارت راه، وزارت آب، سازمان امﻼک، سازمان اطﻼعات، سازمان پست و تلگراف )چاپارخانه (را بنيان نهاد.
آيا می دانيد :اولين راه شوسه و زير سازی شده در جهان توسط داريوش ساخته شد

آيا می دانيد :داريوش برای جلوگيری از قحطی آب در هندوستان که جزوی از امپراطوری ايران بوده سدی عظيم بروی رود سند بنا نهاد .

آيا ﻣﯽدانيد :فيثاغورث که بدﻻيل مذهبی از کشور خود گريخته بود و به ايران پناه آورده بود توسط داريوش کبير دارای يک زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد .

آيا ﻣﯽدانيد :در طول سلطنت داريوش کبير 242 حکمران بر عليه او شورش کرده بودند و او پادشاهی بوده که با 242 مورد شورش مقابله کرد و همه را بر جای خود نشاند و عدالت را در سرتاسر ايران بسط داد .او در سال آخر پادشاهی به اندازه 10 ميليون ليره انگلستان ذخيره مالی در خزانه دولتی بر جای گذاشت.

داريوش در سال 521 قبل از ميﻼد ﮔﻔﺖ :من عدالت را دوست دارم، از گناه متنفرم و از ظلم طبقات باﻻ به طبقات پايين اجتماع خشنود نيستم

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
روزشمار تحویل سال 1393 باستانی

تاریخ ایران

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 161
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 82
  • بازدید هفته : 877
  • بازدید ماه : 580
  • بازدید سال : 15,950
  • بازدید کلی : 49,000
  • امکانات سایت
    مترجم سایت